Flexibilita vypne panely, baterie je plná a nabíjení auta jde ze sítě

Je “Maximální odběr ze sítě”, takže se zvedne set gridPoint na maximum. To způsobí:

  • panely přestanou vyrábět
  • do baterie nejde nic, protože je plná
  • auto se nabíjí ze sítě za 7 kč/kWh

Predpokládám, že dostanu zaplaceno za flexibilitu jen to málo, co jde do baterie a nabíjení auta z gridu zaplatím aktuální cenu 7 Kč/kWh?

1 Like

také na facebooku: Redirecting...

Já nemám sice auto, ale zrovna jsem chtěl také psát, že flexibilita při plném nabití baterie začne nevýhodně omezovat provoz FVE (panelů). Podle mě by se raději flexibilita do baterie vůbec neměla spouštět, pokud se nabití baterie blíží 100 %. Pokud je SOC někde nad 96 %, začne Victron omezovat nabíjecí proud do baterie a zbytek zisků začne přetékat do gridu. Pokud se ale spustí flexibilita, vypne se na Victronu přetok zisků do gridu a nastaví max. setpoint pro odběr ze sítě. Díky omezení nabíjecího proudu to způsobí, že se omezí výkon panelů a z gridu se tahá jen málo výkonu (třeba jen stovky W). Tím pádem v rámci flexibility je hrazeno pouze pár stovek Wh a přitom je omezen přetok do gridu řádově v kWh.

1 Like

Proč by se mělo auto nabíjet za 7 Kč/kWh? Flexibilita by přece měla pokrýt všechnu spotřebu, tedy nejen to, co jde do baterie. Nebo se pletu?

Ona to vlastně není chyba - v období maximálního odběru ze sítě přece chcete, aby se to přesně takhle chovalo - problém je jen ve výpočtu kompenzace. (odpovídal jsem na původní příspěvek od Tygra)

právě že pokud rozumím výpočtu odměny za flexibilitu, aktuálně se počítá jenom to co jde do baterie

počítá se to přesně takto:

Tedy bere se stav na gridu a odečítá se od toho spotřeba - to co zůstává je tedy výkon baterie a solárů - tedy kompenzuje se to co šlo do baterky a o kolik se snížil výkon solárů - zobrazujeme to v proteovi ale jen jako jeden objem - a i to tak počítáme, tzn. za ty vypnuté FVE vám dáváme kompenzaci jako kdybyste odebírali ze sítě, ale reálně neodebíráte, takže o to větší profit

děkuji za odpověď, už tedy neplatí že flexibilita se počítá pouze na baterii, ale je nový výpočet podle gridu?

grid mínus spotřeba = baterie a FVE

je to tedy stále z baterie, ale bere se ohled na výkon FVE, ono to takto bylo vždycky, jen je složité to vysvětlit, proto jsme říkali jen na baterii, protože jinak si zákazníci mysleli, že je platíme i za zapnuté spotřebiče - tak to není (to je to jak tam odčítáme tu spotřebu) - koukáme se jen jak se změnil výkon na baterii a FVE

Mám FVE s wallboxem a smartmeterem, který monitoruje přetoky a eventuálně začne nabíjet auto. V pátek si přivezu Enyaq. K DG spotu přecházím 1. března. Bude mi nabíjení auta fungovat z FVE pokud mi flexibilita vypne přetoky do sítě, protože neví, že přetok nepůjde do sítě, ale eventuálně do auta? Obecně jak funguje surfování na spotu, flexibilita a elektromobil nabíjený z přetoků?

bohužel nebude - pokud bude záporná cena na spotu tak proteus zakáže přetoky a tedy dojde k zastavení nabíjení - je to podobný problém jako majitelé wattrouterů a podobných routerů, které pouští zátěže jako bojlery když vidí přetoky do sítě.

Bohužel tyto “analogové” produkty, které jen něco měří ale s ničím nekomunikují jsou pro nás problém - nemáme tomu jak říci, nebo se zeptat, jaký je stav a podle toho se přizpůsobit :confused:

@tygr z jakého přesně času je ten VRM screenshot? chci to prověřit do detailu

Jedná se o Wallbox a smartmeter Olife. Tuším se tím komunikovat dá po sériové lince a dá se dokoupit i bezdrátový modul. Jaké je tedy řešení nabíjení BEV, předpokládám že takových uživatelů bude víc. Nabíjet ze 400V zásuvky, pak ale budu nabíjet auto z baterie v domě? Pokud by byla integrace s autem, pak byste měli informaci z auta, že se nabíjí jakým výkonem a přetok nezastavili.

Pokud se to opravdu týká jen doby záporných cen, pak to asi nevadí, protože se auto nabije zdarma ze sítě. Jde o to, aby se auto nenabíjelo ze sítě za 7 Kč když svítí slunce jak psal @tygr.

to se nestane, ono se to nestalo ani u @tygr - vše co šlo ze sítě v rámci flexibility je kompenzované - nabíjelo se mírně zapornou cenu :slight_smile:

1 Like

jsem z toho screenu zmaten :slight_smile:

grid říká 5153W
FVE 74W
přikon tedy celkem cca 5227W

baterie bere 940W
Wallcharger 4488W
AC load 3920W
Critical load 213W
celkem tedy spotřeba 9561W

Kde se bere těch cca 4kW? :slight_smile:

Vím, že tohle (= že se zastaví ekonabíjeni = nejsou přetoky) asi půjde nějak řešit přes API (až bude) a HA. Ne každý má HA a nastavit to není triviální.

Uvažuji nahlas - pro “nativní = s měničem integrované” nabíječky (např. Solax) by asi bylo snadno udělatelné: aby spolu s příkazy pro měnič šel i příkaz do EVC - a z Green aspoň do nějakého Eco nebo lépe Boost režimu by se mohlo dál nabíjet, tentokrát ze sítě?
A tím tento vedlejší efekt (nenabíjení EV) neutralizovat?

P.S. Obdobně je asi řešitelné i nechtěné odepnutí DryContactu ve SmartSave mode - zrovna dnes: 14:03 - 14:14
T.j. vlastně všechno, co je nějak řízeno velikostí přetoků a do které flexibilita aktivně zasahuje.

Victron EV se bere jako analogove zarizeni taky?
Tohle bych prave rekl ze bude na integraci trivialni kdyz uz to je ve VRM a prikazy tomu davat pujde prez existujici API.

Dekuji za odpoved.

solax, goodwe i victron nabíječky budeme integrovat - je to další prio na našem seznamu, hned co doděláme integraci do ČEPSu

2 Likes

to si bohužel nepamatuji, ale hned jak jsem ho vyfotil napsal jsem to do fóra.

Co se týče čísel ve screenshotu, já mám EVCS zapojené na AC-IN, takže je započtený v AC loads. Čísla navzájem nesouhlasí, protože se každé odečítá v jinou chvíli - jak je u Victron obvyklé. Kromě auta by měla být spotřeba zbytklu domu kolem 500w