Omezení výkonu nabíjení?

Všiml jsem si jedné zajímavé věci a nevím, jestli je to záměr algoritmu. Zdálo se mi už nějakou dobu, že je omezen výkon nabíjení. Pohyboval se pořád kolem 3200 W - 3800W. Jako by nabíjela jen jedna fáze. Ale přetoky do sítě se mění a jsou i rovnoměrné, takže tím to není. V Nastavení mám max nabíjecí výkon na 8500 W. Ale systém prostě nic. Myslel jsem si, že to limituje BMS, ale dneska jak konečně začalo trochu svítit, tak jsem schválně zkusil přenout na Optimized with battery Life. Jelikož je cílová hodnota aktuálně 80 %, najel systém do ESS #1 a ESS #2 a začal do baterky posílat 8000 W. Jen asi pár vteřin, protože to Proteus přepnul zpět na without battery life (nevím, jestli to je nějaká změna v poslední době, ale řízení Proteus podle mého opakovaně mení mod na Optimized without battery life). Musel bych omezit řízení, abych to zkusil déle, případně možná v konzoli změnit hodnotu scheduled charging.
Omezuje skutečně proteus nabíjecí výkon jinak, než je nastavená hodnota v Nastavení? Přijde mi to spíše jako chyba. Důvod je ten, že v Plánu řízení je například očekávání nabití (i ze sítě) z 30% na určenou vyšší hodnotu, ale systém to prostě podle tohoto půlánu nestihne a trvá mu to třeba 2x déle. A pak musí měnit plán a už mu to nevychází.
Tady příklad právě teď (baterka by to pobrala, ale jede část do sítě, byť ne moc velká)

Proteus výkon nijak neomezuje (ono to pořádně ani skrze MQTT nejde - resp. chová se to jinak než by člověk očekával.)

Pokusím se na to co popisujete podívat, ale takhle v rychlosti si myslím že ke hlavní problém v teplotě vaši baterie a následně BMS omezuje nabíjení.

Děkuji. Myslíte teplotu jakože je nízká? Protože jinak to normálně přes léto nabíjí i při 28 vyšším výkonem. Zkusím to sledovat.

Ve vašem případě je tam nějaké jiné BMS než klasické Pylontechy a bohužel toto BMS hlásí pořád ty samé identické dostupné nabíjecí/vybíjecí proudy. Koukal jsem do celé historie vašich dat u nás a nikdy se nezměnily - což je nesmysl, protože když se baterka blíží 100% nabití, tak nabíjecí proudy se musí začít snižovat (kvůli balancingu) ale u vás to hlásí stále maximální možné ač je vidět, že se nabíjecí proud začal reálně omezovat (když se začala baterka blížit 100%) - z toho usuzuji, že toto BMS to nehlásí správně do Victronů a tedy nelze tuto hodnotu brát za směrodatnou.

Každopádně z ostatních instalací vidíme, že jakmile má baterie pod 15 stupňů, začíná docházet k velkému omezení nabíjecího proudu - např. u 12 stupňů už je to jen 50%. Pod 10 stupnu už je to jen zlomek maximálního možného.

Pokusím se to sledovat až zase bude svítit slunce a bude se hodně nabíjet, zda to jde vše do baterie a pokud ne, co může být důvodem, ale aktuálně tam nevidím žádný problém co se našich záznamů týče - vidím jen to, že baterie přijímala nějaký výkon a zbytek tedy přetékal do sítě.

K tomu optimized with battery life - tento Victron algoritmus dělá jen to, že pokud se baterka daný den nenabila na 100%, posune hranici maximálního vybití o 5% nahoru. Takto tato hranice postupně vyleze až na 80% (kde se myslím zastaví) aby se docílilo, že baterie se nabije na 100% - to je totiž pro LFP baterky žádané alespoň jednou za pár dní. Jelikož ale WR používá baterii na spotřebu a nabíjí jí většinou v noci, tak toto nabití na 100% se tam stává pravidelně a proto toto vypínáme, protože nám to pak jen ubírá z kapacity baterie dostupné pro WR

No ono by to teoreticky mělo dát proud velký. U vás to mám bohužel až teď vlastně přes zimu, tak reálně na 100% to nedolezlo kromě asi jednoho případu. Tak možná neměl jak si těch 100% překalibrovat a 100% možná není ještě 100%. Minulé léto to pak u těch 100% snižovalo pokud se nepletu. Ale nevidím, co BMS hlásí nebo nevím, kde koukat. Koukal jsem a nevím i ohledně napětí. Je tam nastaveno podle mě nějakých 55V jako max, články mají maximum 57V. To teď nedolezlo ani náhodou. Takže laicky si myslím, že tím, že je to pod 100% vlastně pořád, tak by to dovolilo nabíjet dále. Díval jsem se na rozdíl max vs min článků a rozdíl je 1 setina, což mi z hlediska balancingu jako laikovi přijde ok.
Jsou to Winston články a BMS je EMUS. Baterka je 2x 10kWh (laicky myslím že paralelně), jedna master BMS, druhá slave. Nerozumím tomu ale do detailu. Baterka by teoreticky měla dát trvale 3C, nárazově 6C. Bohužel do BMS nastavení nemůžu. Mám pocit že ty Winston články by i tu nízkou teplotu měly nějak rozumně dávat. Jako charge a discharge limit tam vidím 200A což teď v zimě asi nemělo jak dosáhnout. Ale třeba zase koukám jinam než mám :slight_smile:
Právě to byl důvod proč jsem položil dotaz, protože jsem si nějak v hlavě říkal, že když WR v noci nabíjí baterku ze sítě, měl by jít maximem, tzn 8500 co je v nastavení. A že když to nestíhá a trvá mu to 2x déle, než odhaduje, tak jestli není někde něco špatně.
Ten mod Optimized with batery life znám. Měl jsem ho nějakou dobu zapínaný právě když bylo pořád hnusně, aby se jednou za čas postupnýim skoky po 5% dostal na těch 100%. Ale teď se mi to přepínalo zpět, takže mi stačí odpověď, že je to z vaší strany - tomu pak rozumím. Hledal jsem totiž, jestli jsem někde nezapomněl nějaké NodeRED flow. Mám nějaké aktivované (na zobrazení posuvníků SOC a pak na spínání Relay2 pro tepelné čerpadlo dle přetoků)

Tak zatím to vypadá, že te´d to jede více. Tak možná to opravdu je nějaké omezení ohledně teploty. Případně ta kalibrace - včera to nějakou dobu držel kolem 100%, tak je možné, že se to upravilo. Dneska ještě nesvítí tolik a navíc jede na L3 tepelné čerpadlo, ale do baterek jde více než 3kW


ale i tak trochu alternuje mezi vyšším a nižším

Tak zrovna dnes je to práce WR - když kouknete na plán, tak tam jsou hodiny, kdy se snaží prodávat místo nabíjení

Ale i v ty hodiny, kdy plán neříká, aby se prodávalo místo nabijení, jsou tam vidět sem tam malé přetoky (viz obrázek), které nejsou způsobeny WR (ten v tuhle hodinu zrovna vůbec nic nedělal), které si Victrony dělají sami s ohledem na BMS

Ten plán je jasný. Snažil jsem se to sledovat v úsek, kdy byl normal mod. Tzn na tom prvním obrázku to opravdu jelo kolik měl výrobu nad spotřebu, jen že to alternovalo zpět k 3 kW a dělal přetok (druhý obrázek, stejný časový úsek). Myslel jsem si že při 50 % SOC cca by to mělo jet bez omezení. Ale jak jsem psal, spíš zjišťuji co a jak a jestli je to očekávaný stav.
EDIT: Zkusím dodavatele ohledně té BMS, minimálně nějakou kontrolu nastavení a podobně. Uvidím - akorát že to minulý rok jelo normálně, tak přemýšlím, co se mohlo změnit.

klidně můžete zkusit vypnout naše řízení - dá se to udělat v proteovi v nastavení nahoře vpravo. Ale ze své zkušeností koukání na FVE našich zákazníků už prakticky stovek hodin můžu říci, že WR toto nedělá :slight_smile: Viz ten černý graf - v tu hodinu reálně nebyl jediný zásah z naší strany (ze strany Protea či WR) a ty přetoky tam vidět jsou.

zkusil jsem vypnout. Jen vypnutí nevrátí původní hodnoty ale nějaké default - třeba vypnuté přetoky. To asi není problém - nastavil jsem znovu i limit přetoků. Současně jsem zjistil, že po vypnutí trochu dělal problémy NodeRED (ten je pořád zapnutý) kdy se mu nelíbila absence delay u posuvníků (musel jsem přidat pauzu, jinak to asi 10x za sekundu zapínalo a vypínalo přetoky)


ale i když jsem teď zapnul scheduled charging, tak by to mělo jet naplno i ze sítě a skutečně je to omezené

Tak jdu hledat co kde… Každopádně asi děkuji za rozlousknutí :slight_smile:

tak pak dejte vědět, až se podaří to vyřešit, samotného by mě to zajímalo :slight_smile:

Tak dneska jsem zkoušel znovu vypnout řízení a dal jsem Keep batteries charged a rychlosti jsou už docela blízko normálu. Tak nevím - možná se baterka probouzí ze zimního spánku :slight_smile:

Všiml jsem si jedné věci, jak jsem znovu vypínal řízení, že to nastavení nějakých default hodnot funguje špatně pokud běží NodeRED. Respektive myslel jsem, že blbe posuvník bez delay, ale není to tak. Delay jsem měl 1 s a stejně to blbne. Stane se to, že DC Feed in přepínač kliká sepnuto-rozepnuto pořád dokola, jakmile se hodnoty nastaví. Tzn možná zapisujete ne do všech registrů. Opraví se to až v momentě, kdy udělám znovu deploy flow v nodeRed. Pak to nějak přepíše asi a už to jede normálně.
Ten přepínač se přehazuje i v Remote konzoli, tzn skutečně zapisuje do registrů střídavě obě hodnoty. Jen takový tip - nedá se při zapnutí řízení schovat základní hodnoty, které menítě k profilu uživatele a při vypnutí je vrátit zpět?

Pokud se týká tohoto chování. “Tloukl” se nám tam Proteus s vaším NodeRED, kdy se Proteus neustále snažil nastavovat defaultní hodnoty a NodeRED mu je vracel zpátky. Nastavili jsme timeout po 10 minutách. Pokud nastavení není ani po 10 minutách na default hodnotách, přestane Proteus přenastavovat. Dejte prosím vědět, jestli už je všechno OK. Díky.

Děkuji, vyzkouším. Jinak ohledně omezení nabíjení mi přijde, že je to střídavě. Nevím, jestli se baterka vzpamatovala ale ještě jsem si před časem všiml, že z nějakého důvodu bylo nastavení omezení i na straně konfigurace WaveRideru (Advanced settings - 5kW.). změnil jsem na 9.6kW. Popravdě si nevybavuji, že bych to měnil ručně, nebo se to tak dostalo nějakým přepínáním mezi manuálním a automatický řízením. Každopádně teď mi přijde, že to nějakou chvíli jelo ok. Dneska se to zace tváří trochu omezeně, ale nepoznám, jestli to je díky SoC již kolem 80 % a tím, že nabíjí celý den, tak se to ještě neustálilo:


Ale o víkendu nebo v uplynulých týdnech tam lezl výkon podle mě i kolem 5-6kW bez problémů

To nastavení v Proteovi je jen čistě informativní pro automatické plánování, co dokáže baterka nabít a vybít - převážně to dokážeme z BMS vyčíst sami, ale někdy je ten FW BMS starší a není to tam (starší verze Pylontechu např.) tzn. určitě to nic neovlivňuje krom toho, že Proteus pak špatně počítá, kolik se zvládne za hodinu vybít/nabít.

Pokud je informativní, rozumím. Nějak se to u mě ustálilo. Je pravdou, že jsem nechal instalační firmu updatnou BMS i FW u střídačů. Aktuálně mi svítí limit nabíjení a vybíjení v Proteovi 16kW. To jsem sice ještě neviděl (omezení do sítě mám 9.9), ale jsou stavy, kdy baterka jede 12kW v pohodě.