Plné nabití baterii

Dobry den, chtel bych se zeptat. Šlo by udělat nějakou automatikou plné nabití baterii? Nebo poradite jak plné nabít baterie, jelikož mi nejdou nabít úplně na 100%,na 98% se seknou a dal to prostě nejde. Je pravda že se podle vašeho sledování systému dva měsíce nedobil systém na 100%.

Jinak vše maká jak má. Děkuji Rasel Martin

Obavám se, že u vás to není možné.

Vidim tam ohromné rozbalancování článků, často tam mate rozdíl i 0.4V mezi články - to je daleko za jakoukoliv “zdravou” hranici pro baterii.

Podívejte se na samotné bateriové moduly, dle mého budou nafouklé (sám jsem to tak měl).

Nechci být posel špatných zpráv, ale vaše baterie je dle mého na výměnu - řešil jsem to samé a i to popsal zde na fóru, konkrétně zde:

To nebude problém Protea. Nabít můžete manuálně nabíjet ze sítě nebo v proteu nastavit nabíjení na 100%. Takže to jde.

Tady bude problém u modulů baterie. Primárně bych se podíval na minimalni a maximalni napěti clanku. Pokud je vyssi nez 0,05V tak bude nekde problem.

Zdravim, to je u všech baterii?

A jak se tohle stane že se to takto rozhodí?

Dekuji martin

A jestli jeste mohu poprosit, v čem zjistím že jsou rozhozené ty články? Díky moc Martin

Stačí zapojit na články Aktivní balancér aspoň 4A a bude to zase fungovat.

Tady jsem přesvědčen že už je pozdě - litá tam high voltage alarm prakticky každý den.

To se děje když jsou některé články už poškozené a tedy mají vyšší odpor a energie tak proudí hlavně do nich. Balancer už pak nemá možnost tohle srovnat.

alarm lita uz od prvotniho spusteni, firma s tim nic delat nechtela, nebo spis nevedela co. Bylo to vzdy kdyz baterie sla do 100%…

vecer zkusim rozebrat rack a uvidime, co sem koukal tak by to mohla byt 105, to je 5 baterie, tak uvidime.

Je to vidět u nás ve “Stavu zařízení” a následně Balanc článku baterie a detail napětí článku v čase.

Da se to same zobrazit i přímo ve VRM v te advanced sekci a přidat tam graf s napětím článků


Podívejte se na ty baterie přímo očima - budou nafouklé (vypouklé stěny ven) - pokud ano, už je to dost nebezpečné je provozovat, hromadí se v nich vodík atd.

Pokud si mohu tipnout, navyšoval se u vás výkon panelu a pak až teprve se zvýšila kapacita baterií (přesně tak se to stalo u mě). Victron bohužel vůbec nehlídá max navíjecí proud baterii pokud jsou povolené pretoky (kdyz nejsou povolené tak to hlídá) a do baterky pak jdou proudy mnohem větší než hlásí BMS jako maximální povolené)

Ještě doplním ze napětí 2.89V je “smrtící” - správně nemá spadnou pod 3.1V

a jak se tomu da predejit, kdyz to bms nehlida??? diky

vse zkontroluji

Victron má v manuálu ze by baterie měla mít vždy dvojnásobnou kapacitu k výkonu panelů.

Tzn při 10kW panelech mít alepsoň 20kWh baterii.

Toto má ale hlídat instalační firma - zákazník logicky nečte instalační manuál

To co se u vás děje (a proč to nikdy nedosáhne 100% nabiti) je, že ten poškozený článek se kvůli vnitřnímu odporu nabijí rychleji než ostatní - dosáhne tak 3.5V rychleji než ostatní články. Následně se začne přebíjet ještě více a cca při 3.55V zasáhne BMS/Victron a zastaví kompletně nabíjení baterie - to je ten High Voltage Alarm který vidíte.

Poté balancer zkouší tento článek ubit, to se mu povede po chvíli na 3.5V a opět se spustí normální nabíjení celé baterie - jenže tento článek ihned vyskočí zpět moc vysoko, znovu High Voltage Alarm a tedy zastavení nabíjení celé baterie.

Proto se ostatní články nikdy nedostanou na 100% nabiti - ten jeden (nebo více) vadný přerušuje nabíjení baterie tak často, že se tam prostě nikdy nedostanou.

Původně jsem si myslel, že to spraví vybalancováni - zkusil jsem to balancovat i týden v kuse, články se trochu srovnali ale hned s prvním použitím baterie v normálním provozu byl problém zpět. Následné jsem zjistiil, že jsou bateriové moduly nafouklé a nezbývalo než baterii kompletně vyhodit a koupit novou. Uhrál jsem to ale u instalační firmy, že to hradila ona, skrze nedodržení toho pravidla v instalačním manuálu

Tady ukázka toho jak se nafoukla u mě

Prosím, kde najdu ten Vámi uvedený instalační manuál s požadavkem, že baterie má mít dvojnásobnou kapacitu v porovnání s výkonem panelů?

Mě se dostane jen na 99%, dál ne. Rozbalancování mám ale výrazně menší, max 0,07 ale obvykle ještě menší.

Co si pamatuji victron manuál, tak pravidlo je 1:1.

taky je potřeba ohlídat maximální nabíjecí napětí, manuál Victron a Pylontech uvádí každý jiné hodnoty a správná je asi ta nižší.

nafouklých baterek je na internetu dost, zřejmě s tím Pylontech má problémy.

takze sem dnes rozdelal rack, a jedina byla nafoukla 101, to zanmena uplne ta prvni baterka a ta nejstarsi. Stari 2021, takze ted premyslim jestli prez firmu reklamovata nebo jak to ubec resit.

dekuji za rady, martin

jo a o tom dvounasobku slysim prve

jojo, to to AC:DC pravidlo - to je ještě trošku něco jiného - že se nemá instalovat více výkonu FVE než zvládnou střídače ustřídat.

Toto co popisuji já je tam též, tedy že na každou instalovanou 1 kW má být instalováno 2kWh baterie.

šel jsem se zeptat přímo chatGPT než to hledat :slight_smile:

Ano :+1: — Victron má i doporučené proporce mezi velikostí baterie a výkonem FV panelů , i když to není tak pevné pravidlo jako to 1:1 pro AC/DC výkon.

Je to spíš „design guideline“, která má zajistit, že systém bude stabilní a neztratí energii kvůli přetížení nebo nedostatečné kapacitě baterie.


:balance_scale: Zásada: Poměr PV výkonu k baterii

Victron doporučuje přibližně:

1 kWp solárního výkonu na každých 2 kWh bateriové kapacity

:blue_book: Nebo jinak řečeno:

  • Baterie by měla mít alespoň 2 kWh na každý 1 kWp panelů.*

je potřeba zkontrolovat všechny ty moduly, zda jsou ok - tzn. připojit se k nim skrze ten consolový port a podívat se na balanc článků skrze BatteryView

každopádně tu jednu nafouknutou odpojte a zkuste pokračovat s tím zbytkem, zda se to zlepší - což by bylo super, že by to byl jen jeden modul - u mě to bohužel byly tři :confused: