Mám systém Proteus pro řízení FVE (Solax) a mám pocit, že logika automatického řízení zatím docela selhává. V řadě případů se nezdá, že by systém odhadoval spotřebu/nabíjení a rozhodoval správně.
Dnes například začal systém kolem 13:00 dobíjet baterii ze sítě za 4,14 Kč/kWh
A nabíjel baterii přesto, že baterie už byla skoro plná a slunce svítilo
Pak od 15:00 už byla baterie na 100 %, slunce svítilo logicky dál a přetoky z výroby se pak prodávaly do sítě jen za 0,22 Kč/kWh
Chápu, že z businessového důvodu to je logika, která dává business smysl pro Proteus (provize z nákupu a prodeje). Nicméně pro uživatele to smysl nedává.
Jaký je důvod, že systém za draho dobíjí ze sítě a pak levně prodává přebytky, místo aby si levnou energii „nechal“?
Přikládám screenshot s plánem řízení i grafy (viz obrázek).
Máte někdo podobnou zkušenost? Co s tím lze dělat?
Strašně moc se mi líbí myšlenka a nápad s Proteus, také celé UI/UX a podpora, jen teda zatím algo Proteus působí dost surově.
Zdravím Michale, řízení pomocí Protea je založeno hlavně na predikci spotřeby dle historických dat a predikci výroby dle počasí. Koukám, že jsi se k Delta Green připojil asi nově, takže předpokládám, že Proteus ještě nemá dostatečná historická data o spotřebě (je potřeba tak 4 týdny historie). Dále má nyní Proteus u některých lidí (lokalit) problém s předpovědí výroby (používají nyní službu Forecast.solar), kterou značně podhodnocuje. Delta ale už pracuje na nějakém vlastním modelu předpovědi výroby, aby byl přesnější. Dalším problémem můžou být mimořádné spotřeby ve formě nabíjení aut, ohřevu TUV nebo tepleného čerpadla, kterou neumí nyní Proteus automaticky řídit a tím pádem s ní špatně počítá. Na tom ale Delta už také pracuje.
Až bude Proteus vyladěný a vychytaný, tak to bude ještě mnohem lepší, ale momentálně dle mých osobních zkušeností to je potřeba pořád sledovat a někdy Proteus vypínat, pokud predikce spotřeby nebo výroby neodpovídají skutečnosti.
Dává to smysl – chápu, že bez dostatečné historie spotřeby a výroby zatím není predikce přesná. Přesto mě některé odhady překvapily, plus také překvapilo, jak si systém nepříliš vhodně poradil se situací, kdy už byla baterie téměř plná, svítilo slunce a přesto začal draze dobíjet ze sítě.
V mém případě bude nejspíš hlavní problém v mimořádné spotřebě způsobené nabíjením elektromobilu. Nicméně to asi není nijak výjimečný scénář – spousta lidí, kteří mají soláry, má zároveň i EV. Možná by stálo za to zapracovat na nějaké funkci nebo režimu, který by s tímto typem “špičky” v odběru počítal nebo jej uměl zohlednit – ideálně ve spolupráci s plánovaným nabíjením auta.
Jinak se mi celkově moc líbí, jak je celý koncept Proteusu navržený. Oceňuji UI, směr vývoje i otevřenost směrem k uživatelům. Všiml jsem si i nové funkce pro úpravu budoucích hodin v plánu řízení – testuji ji a přijde mi to jako krok správným směrem.
Držím palce, ať se daří dál vylepšovat. Budu rád, když se systém bude časem chovat víc „chytře“ právě i v těchto komplexnějších situacích.
Dnes, při nulových / záporných cenách na spotu je v plánu Šetřit energii v baterii, nicméně se stalo to, že celá spotřeba šla ze sítě, i když nádherně svítí a mohla jít přímo ze sluníčka. Je to chyba? Čekal bych že šetření energie v baterii znamená, že co neukrmí sluníčko se vezme ze sítě a ne že se ze sítě bude brát vše. Díky za vysvětlení. (Victron). Upravil jsme to cca ve 14.40 na normální provoz se zakázanými přetoky.
Dobíjení z panelů = plný náklad amortizace baterky.
Dobíjení za zápornou cenu = snížený náklad amortizace baterky.
(Takže ano, čekal bych, že dobíjení ze sítě pojede, jak jen to jde.)