Dneska mi flexibilita bohužel už vybila celou baterii na min. SOC. Chápu, že cena kompenzace mi uhradí tu nejdražší cenu z gridu za den + delta 2 Kč. Ale mám z toho dojem, že plány a odhady Protea vůbec nepočítají s tím, že je zapnutá nějaká flexibilita a nepočítá tak s nějakou rezervou. V noci byla na spotu na 2 hodiny levnější energie, kdy se vyplatilo nabíjet. Proteus obě hodiny něco nabíjel, ale bylo to málo. Proč nevyužil to nabíjení na maximum, když na celý den je plánovaná vysoká cena na spotu a na další 2-3 dny v mojí lokalitě slunce svíti nebude?
Rozumím, že Proteus neví, kdy se flexibilita bude spouštět a jestli to bude UP nebo DOWN. Z pozorování plánu za prosinec a nyní ale obecně moc nechápu, proč Proteus drží úroveň baterie pořád tak nízko, když v mojí lokalitě u slunce pořádně nesvitilo od začátku prosince. Očekával bych tedy spíše, že dneska v noci by Proteus měl nabít baterii na skoro 100%, když je výhodná cena.
Ještě doplňuji, že pokud by Proteus využil max. nastavené nabíjení, které je nastaveno v Proteovi, na Victronu a měničích, tak by měl nabít za tu nejlevnější hodinu cca 50% baterie. Takhle nabil jenom cca 30 %.
Dobrý den, Proteus vždy nabíjí podle predikcí spotřeby a výroby. Bohužel jsou to jen predikce a nejsou a nikdy nebudou 100% spolehlivé… predikce průběžně sledujeme a vyhodnocujeme, zda nedochází k nějakým významným odchylkám - na vaší FVE koukneme. Do detailu plánu řízení jsme přidali i predikce, tak se na ně případně můžete podívat, jestli se blíží realitě nebo.
Co se týká “oportunistického” nabíjení tak, je to jak píšete… my netuším, kdy a jakým směrem aktivace přijde. Tenhle konkrétní den mohla přijít i aktivace down a pak bychom řešili, že jsme baterii nabili na 100% a už nebylo místo pro flexibilitu. Proto se snažíme řídit FVE podle co nejlepších predikcí tak, abychom v první řadě adresovali surfování na spotu. Případné aktivace pak změny v plánu kompenzují…
Kolega Prokop tohle spekulativní nabíjení/udržování baterie hezky popsal zde kde je kolem toho i zajímavá diskuze.
Zdravím, než zakládat nový topic - položím dotaz @jan.hicl zde:
můžete, prosím, naznačit, jakým způsobem odhadujete (počítáte) FV výrobu? Všechny sekce panelů mám v nastavení (snad) správně, pozoruji ty predikce zatím jen první týden. Na můj vkus až moc často se děje, že odhad je např. 1,6kWh v pravé poledne a skutečnost třeba 5-6kWh. Chápu, že pesimistická předpověď (mraky) má asi na tohle silný vliv. Odkud berete počasí, pokud to není tajné know-how?
v důsledku je pak Proteus poměrně pesimistický, snaží se už v noci (síť) a pak i ráno (FV) nabít baterku, přestože je zjevné, že by klidně ještě mohl 2h ráno zvesela posílat do sítě a dobít na 100% až mezi 12-13:00.
V posledních dnech jsem to taky tak párkrát měl, ale jinak mi subjektivně přijde že se předpověď v zimě spíš netrefuje opačně. Takže očekává výrobu a místo toho je mlha nebo nízká oblačnost a nevyrobí se skoro nic.
@ok2ucx predikce bereme hlavně z Forecast.solar (uživatelé HA znají) - ve většině situací to je relativně přesné, ale samozřejmě tohle zimní počasí na predikce není úplně ideální. Pošlete mi, prosím, id vašeho accountu a proteovi, abysme na to mohli kouknout? Najdete ho v url za household/
Dnes (18.2.2025, příslušné obrázky jsou v příloze) mi došlo, že když chce flexibilita nabíjet baterky ze sítě, ale baterky jsou nabité, omezí výkon FV. Flexibilita do baterek nic nedodala, takže je flexibilita nulová. Je to obdobná situace, jako kdyby byly zakázány přetoky do sítě. Zrovna jsem to sledoval, takže se mi to částečně podařilo eliminovat zapnutím dalších spotřebičů. Nicméně to vypadá, že ztráty vzniklé takovým zákazem přetoků zákazníkovi nejsou nijak kompenzovány, což je mi jako zákazníkovi nemilé.
Plně souhlasím s názorem, že by se nabíjení baterií v rámci flexibility vůbec nemělo spouštět, pokud se nabití baterií blíží 100 %. Třeba při uvedené hodnotě SOC 96 %. Při stejné hodnotě by se měla flexibilita ukončit, pokud už byla zahájena. Pak by ke zmíněným ztrátám nedocházelo.
Nebo jiné, a asi z pohledu DG, lepší řešení: Pokud chce DG aktivovat flexibilitu, ale baterie jsou nabité, takže nelze realizovat nabíjení baterií ze sítě, ať zákazníkům kompenzuje ztráty vzniklé flexibilitou způsobeným omezením výkonu FVE.
Ten problém je složitější - Victron má úžasnou chybu a to, že při zapnutých přetocích, ignoruje max nabijecí proud co hlásí BMS baterie.
U mě to reálně způsobilo zničení článků baterie.
Jakmile se zakážou přetoky, tak Victron začne dodržovat tyto limity - můžete to vyzkoušet sám, vypněte “povolit řízení mé FVE” a následně, až budete mít baterku blízko plnému nabití, tak zakažte přetoky (feed in excess) a v tu chvíli se stane přesně tohle - spadne výroba FVE, protože MPPT začnou respektovat nabíjecí proudy co hlásí BMS.
Samozřejmě můžeme toto řešit tím, že nebudeme při DOWN zakazovat přetoky, aby to nemělo za následek tuto chybu na straně Victronu, ale v případě, že tam přetoky opravdu jsou, je v rámci DOWN musíme zakázat.
Můj osobní názor: Už bych do Victronu znovu nešel, téměr dvojnásobná cena instalace oproti ostatním a aktuálně se soudím ohledně zničených baterek chybou zmíněnou výše Všechny strany se snaží dát od toho ruce pryč a už dokonce zaznělo, že Victron je primárně offgrid a provoz s přetoky je “na vlastní nebezpečí” - což je samozřejmě nesmysl z právního pohledu
zkusil jsem, zda se u mne ten problém s Victronem také projevuje - ale u mne to nedělá. Grid feed-in bylo zapnuté, přři SOC 98% hlásil CCL limit asi 40A a do baterek to cpaol kolem 30A, pak když vylezly na 99% tak CCL kleslo na 22A ale proud do baterek už jen skákal kolem nuly (no spíš mírně nad), a pak po chvíli spadlo CCL na dost dlouho na 14A, a když SOC skočil na 100% tak CCL bylo jen chvilku 7A a pak už 0A, tou dobou proud do baterie už jen poskakoval ± něco málo ampér kolem nuly.
Ale možná to, zda se ten bug projeví, souvisí také nějak s limitováním napětí baterie. U mne už při těch 99% bylo napěti dost blízko limitu (cca 52.2V, limit je 52.4V , jsou to baterie Pylontech).
Tak jsem byl asi příliš optimista, i u mne vidím s Victronem jistý problém s omezením nabíjecího proudu do baterie. V nastavení mám pod DVCC - Forced on, Limit charge current také zapnuto a limit nastaven na 80A. Ale stejně chvílemi vidím, že cpe do baterie klidně 113A (a není to jen výkyv na malou chvilku.)