Plánujeme pořízení elektromobilu (EV), který chceme používat i jako powerbanku pro napájení RD (V2H) a pro prodej elektřiny do sítě (V2G). Z toho, co jsem našel na internetu to vypadá, že EV se systémem V2H a V2G na střídavé napětí (AC) je velmi málo. Např. EV VW a Škoda jsou vybavena jen systémem V2H a V2G na stejnosměrné napětí (DC). Žádný wallbox na DC jsem přitom na internetu nenašel, takže nevím, jak by se tato EV se systémem V2H a V2G na DC dala jako powerbanka prakticky použít. Máme wallbox od Victronu na AC, takže bych pro V2H a V2G pochopitelně rád využil právě jej. Dle toho, co jsem našel, systém V2H a V2G na AC má KIA EV9, ale ta stojí příliš - kolem 2 mil. Kč. Měl by ho mít i Renault 5 E-Tech, jehož cena by se měla vejít do 1 mil. Kč, ale zatím se v ČR nenabízí. Budu vděčný za zkušenosti s využitím EV jako powerbanky v ČR.
Slyšel jsem že Innogy má nějaké řešení k jejich fotovoltaice. Nemůžu je doporučit ale zeptat se můžete.
Vezmu to postupně:
- EV s V2H/V2G na AC je a bude hrozně málo. Jednoduše proto, že invertor se bude muset umět přifázovat na fáze domu, hlídat kvalitu, atd., takže bude dražší než invertor bez této funcionality a ne každý V2H/V2G využije. Pro výrobce bude obecně jednodušší podporovat pouze DC (v podstatě jen sw záležitost), takže náklady ponese jen ten zákazník (pořízení DC CCS2 wallboxu s vlastním invertorem), který se rozhodne V2H/V2G využívat.
- BiDi DC wallboxy se dají sehnat, např. Quasar 2, Latinki 11, Edison V2H, atd. Nicméně v ČR je nikdo neprodává (není domácí FVE (včetně Victronu), která by podporovala V2H), ceny jsou výrazně nad 100 tisíc Kč, takže se ani většinou nevyplatí a není tu ani distributor, který by uměl V2G, abyste mu pronajal část kapacity baterie a distributor ji mohl využívat.
I když by Inogy řešení mělo, nám to asi nepomůže, protože fotovoltaiku od nich nemáme. Ale děkuji za tip.
Děkuji za reakci a tipy na BiDi DC wallboxy.
Není V2G jen obdobou prodeje přetoků do sítě? Domníval jsem se, že je to jedno, jestli do sítě posílám elektřinu vyrobenou FVE nebo z VE.
Samozřejmě přetok je přetok, ať už z FVE nebo EV, pro distribuční síť to není rozdíl.
V2G je především komunikační standard řízení, kdy ovládání výkonu invertoru má na starosti distributor (případně ČEPS) a ten si ho ovládá dle svých potřeb a co máte mezi sebou smluvně domluveno (např. max. výkon invertoru, spodní a horní limit nabití baterie, atd.).
V2H je řízení pro domácí účely (ať už s přetokem nebo bez), kdy invertor si řídíte Vy sám nebo prostřednictvím své domácí FVE.
Z pohledu hw požadavků (na auto, wallbox, …) není mezi V2G a V2H prakticky rozdíl.
Takže pokud je směr spíše jen DC V2G je třeba na straně investora další měnič, HV měnič, který vše opět dokáže otočit do AC pro použití v domě či pro potřeby ČEPSu (agregace). Uvažuji správně?
Ano. V podstatě podmínkou V2G/V2H bude BiDi DC wallbox. Nedomnívám se, že automobilky budou moc nakloněni variantě AC, kdy se bude zapojovat do práce invertor auta, protože to je pro ně náklad navíc (obousměrný invertor je dražší - musí se umět zfázovat, atd.) a není to benefit pro všechny/většinu zákazníků. S externím DC wallboxem ponese náklady jen ten, kdo do toho bude chtít jít.
jen škoda té 2x konverze z DC-AC-DC. Kdyby to mohl krmit rovnou měnič FVE. Našel jsem snad jen tohle https://www.memodo.cz/media/pdf/b8/bc/6d/data_sheet_en_ae03025f1156e35a6ab37677989707e2.pdf
Nerozumím té konverzi, co jste zmínil. Při vybíjení dochází pouze k jedné konverzi DC (z baterky auta) na AC (síť). DC->AC->DC by docházelo v případě, když byste baterkou auta nabíjel baterku FVE…
Myslel jsem z druhé strany. FVE-AC-DC. Pokud by to mohlo jít rovnou z panelu …
Už rozumím. Samozřejmě DC->DC při nabíjení auta je určitě efektivnější než DC->AC->DC, ale to zřejmě naráží na jednoduchou ekonomiku, kdy úspora neodpovídá nákladům řešení.
Tak to vypadá, že můj ekosystém SolarEdge začne do konce roku 24 prodávat obosměrnou nabíječku s připojením rovnou na DC FVE. https://investors.solaredge.com/news-releases/news-release-details/intersolar-2023-solaredge-unveils-new-bi-directional-dc-coupled
Tak to jsem zvědav na cenu. Tipuji, že to bude nad 100 tisíc a to bude největší brzda rozvoje.
Jinak po technické stránce wallbox vypadá velmi zajímavě.
Je patrné, že se na vývoji technologie V2H a V2G pracuje, ale zřejmě pořád není řešení hotovo, jak vyplývá i z těchto odkazů:
Enphase demonstruje obousměrnou nabíječku EV - VT-AUTA.CZ
Tesla zavádí obousměrné nabíjení a funkce jako V2G, V2H a V2X s vozem – Shop4Tesla
Hyundai nabídne technologii „Vehicle-to-Everything“. Vyzkouší ji na Ioniqu 5 | fDrive.cz
Nedavno jsem zacal resit stejnou vec. EV mi dava aktualni nejvetsi smysl, kdyz pujde pouzit i jako dodatecna baterie k domu.
Auta co podporuji V2H: Nissan Leaf, Nissan e-NV200, KIA EV9, KIA EV3 (tohle auto vypada pomer cena jako vyhra, uz ted je pry pres 10 000 predobjednavek, na me je ale moc male), Tesla Cybertruck a ostatani Tesly pry v budoucnu budou taky V2H.
KIA mi rekla, ze sice napriklad EV9 ma podporu V2H, ale nase legislativa toto neumoznuje a je to zatim pro ČR deaktivovane. Nemate k tomu nekdo prosim vice informaci?
S V2H nabijeckama je to fakt bida. Wallbox Quasar 2 mel byt dostupny v EU 2023 a stale nic
± 94 000,- Kč https://wallbox.com/en/quasar-2-bidirectional-ev-charger
Dokonce ABB dela Terra AC Wallbox kde planuje podporu V2G. Coz mi pride jako maly krok od V2H
Jak jste přišel na to, že KIA EV3 podporuje V2H? To jsem nikde nenašel. Našel jsem jen, že podporuje V2L.
A potvrdila mi to i Kia Czech. Ja doufam, ze tohle brzy bude uz standart. V2H ma mit i facelift Kia EV6.
Děkuji za informaci. Je vidět, že se to rychle vyvíjí.
Čerstvá informace od Kia Czech s.r.o.:
EV3 stejně jako EV9 jsou hardwarově připraveny k připojení V2H/G, nicméně SW nebude dozajista dostupný pro tato vozidla do konce roku 2024.
Aktuálně probíhá testování tohoto rozhraní v Holandsku.